Optimalizácia obrázkov sa stáva čoraz dôležitejšou činnosťou v rámci seo, zároveň však patrí medzi tie, na ktoré sa najčastejšie zabúda..
Dnes už skoro nenájdete web stránku bez obrázkov, avšak len málo z nich tieto obrázky aj skutočne optimalizuje. A to je veľká chyba. Strácajú totiž príležitosť využiť ďalšiu z možností na zlepšenie a zviditeľnenie svojej stránky. Niektoré web stránky dokonca získavajú cez vyhľadávanie obrázkov viac návštevníkov, ako cez tradičné vyhľadávanie. Z akého dôvodu je to však nutné? Odpoveď je jednoduchá, vyhľadávače nedokážu zistiť, čo sa na obrázku nachádza.
Ak si kladiete otázku ako zistíte, či sú vaše obrázky správne optimalizované – mám pre vás jednoduchý návod ako na to.
Zle optimalizovaný obrázok vyzerá v zdrojovom kóde stránky približne takto:

Z technického hľadiska by mal takýto zápis obsahovať celú adresu obrázka, jeho rozlíšenie, alt text, titulok, umiestnenie a poprípade aj ohraničenie. V tomto prípade obsahuje len jeho adresu, aj tá je však uvedená nesprávnym spôsobom (správne by mala obsahovať celú statickú adresu obrázka, napríklad http://www.seopedia.sk/obrazky/obrazok1.jpg).
Z hľadiska SEO nesmieme zabudnúť na určité zásady, ktorými sa obrázky optimalizujú. Určite preto nezabudnite zladiť titulok, alt text a názov obrázka s titulkom stránky, URL adresou a jej samotným obsahom. Nezabudnite tiež na kľúčové slová!
Názov obrázka
Názov obrázka je dôležitou súčasťou optimalizácie pre vyhľadávače. V predošlých príkladoch som zámerne použil nesprávny názov „obrazok1.jpg“. Viete si však podľa tohto názvu predstaviť, čo sa na obrázku nachádza? Určite nie. Vyhľadávače to taktiež nerozoznajú. Je preto dôležité, aby ste vybrali obrázku názov podľa toho, čo sa na ňom nachádza. Zároveň doňho však nezabudnite šikovne vložiť aj vaše kľúčové slová. Ešte lepší efekt dosiahnete, ak na vašom serveri pomenujete súbory, v ktorých sa obrázky nachádzajú, podľa ich tematiky.
Alt atribút
Čo vlastne je Alt atribút?
Text použitý v alt atribúte by mal byť ekvivalentom a opisovať tie isté informácie, ktoré sú graficky zobrazené na obrázku. Robí sa to z viacerých dôvodov. Jednak vyhľadávače nevedia spracovať informácie, ktoré sú na obrázku zobrazené, zároveň to slúži hlavne ľuďom, ktorí sú zrakovo postihnutý, farboslepí alebo len majú vypnuté zobrazovanie obrázkov v prehliadači.
Alt text v zdrojovom kóde stránky:
Snažte sa vyhnúť všeobecným názvom. Čím konkrétnejší alt text uvediete, tým lepšie. Niektorí odborníci na seo dokonca odporúčajú používať na miesto strohého slovného opisu radšej súvislé vety.
Pre porovnanie takto vyzerá obrázok bez Alt atribútu ak je vypnuté zobrazovanie obrázkov:
Naopak, ak je stanovený Alt atribút, môžete zistiť čo sa na obrázku nachádza aj bez toho, aby ste ho videli.
Odporúčania:
pridávajte alt atribút vždy k obrázku, okrem významu v rámci seo je aj súčasťou validného XHTML,
pre obrázky v pozadí alebo dekoráciu použite prázdny alt atribút (alt=““),
text alt atribútu upravte podľa obsahu. Rovnaký obrázok v rôznych článkoch by mal mať iný alt text,
obrázok vložte k textu, ktorý mu prislúcha a obsahuje vaše kľúčové slová.
Titulok obrázka
Titulok obrázka by mal, na rozdiel od Alt textu, poskytovať dodatočné informácie o obrázku. Rovnako ako názov alebo alt text aj titulok by mal byť krátky, výstižný a chytľavý. Vo väčšine prehliadačov si môžete všimnúť titulok obrázkov tak, že po nich prejdete myšou a titulok sa vám zobrazí.
V zdrojovom kóde stránky titulok vyzerá nasledovne:
alt="Alternativny text" />Názov priečinka
Názov priečinka vám môže tiež pomôcť pri optimalizácii obrázkov. Zvyčajne sú všetky obrázky vložené v jednom priečinku s názvom „obrázky“ alebo „pictures“. V prípade, že máte viacero obrázkov s rovnakou témou (napríklad autá), je pre vás vhodnejšie vytvoriť podpriečinok s názvom „autá“ a obrázky doň vložte.
Skúste porovnať rozdiel v dvoch zápisoch rovnakého obrázka – Porsche Cayenne.
Veľkosť obrázka
Niektorí seo odborníci tvrdia, že Google Image Search preferuje väčšie obrázky pred menšími. Logicky to dáva aj celkom zmysel, keďže ľudia pri vyhľadávaní obrázkov majú tiež zvyk klikať na väčšie obrázky s vyšším rozlíšením. Dodržiavajte však rozumnú veľkosť. Určite na vaše bežné stránky nevkladajte 10 megapixlové obrázky s rozlíšením 3888 x 2592 bodov. Obrázok by sa zbytočne dlho načítaval, čo by väčšinu vašich návštevníkov rýchlo prestalo baviť.
Súlad s obsahom
Ak chcete dosiahnuť maximálny efekt v rámci seo, dajte si pri výbere vhodného obrázka záležať. Správny obrázok pre vašu stránku by mal byť nielen kvalitný, rozumne veľký ale aj zladený s obsahom web stránky.
Na záver mám pre vás ešte pár užitočných rád:
Vždy zvoľte logický názov obrázka, ktorý je v súlade s vašimi kľúčovými slovami. Môžete použiť aj pomlčku na oddelenie názvu obrázka a kľúčového slova ak to uznáte za vhodné. So všetkým však s mierou.
Označte typ súboru. Napríklad .jpg alebo .gif.
Uistite sa, že text, ktorý sa nachádza blízko obrázka je relevantný obrázku. Vyhľadávače to zohľadňujú.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára